Studia z zakresu pedagogiki specjalnej o specjalności „Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z integracją sensoryczną” przygotowują słuchaczy do profesjonalnego organizowania wczesnej i systematycznej pomocy dzieciom zagrożonym nieprawidłowym rozwojem od momentu wykrycia niepełnosprawności dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego, w tym poznania wiedzy i umiejętności w zakresie integracji sensorycznej, jej rozwoju i wpływu na rozwój emocjonalny, ruchowy i poznawczy dziecka. Zapoznanie z dysfunkcjami integracji sensorycznej i ich wpływem na funkcjonowanie małego dziecka.
Zgodnie z nowymi wymogami studia kierowane są do osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej. Celem studiów podyplomowych z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z elementami integracji sensorycznej jest przygotowanie wysoko wykwalifikowanej kadry do wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej w przedszkolach integracyjnych, placówkach, fundacjach i stowarzyszeniach realizujących zadania w ramach WWRD oraz poradniach psychologiczno- pedagogicznych.
Studia mają charakter kwalifikacyjny, program tego kierunku jest zgodny z przepisami prawa, w szczególności uwzględnia wymagania określone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450)
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie zaliczeń, w tym zaliczenia praktyk zawodowych (I uprawnienia – 180 godzin; II uprawnienia – 120 godzin) zakończone zdaniem egzaminu podyplomowego.
Program studiów podyplomowych:
1. Wybrane zagadnienia z pedagogiki ogólnej, pedagogiki specjalnej i neurologii dziecięcej, psychologii ogólnej, poznawczej i klinicznej.
2. Rozwój ruchowy oraz zaburzenia rozwoju dziecka od 0 do 3 roku życia.
3. Rozwój mowy – diagnoza i wspomaganie rozwoju komunikacji i mowy dziecka.
4. Wczesna diagnostyka zaburzeń przetwarzania sensorycznego u dzieci.
5. Profilaktyka z elementami poradnictwa i wczesnej interwencji.
6. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
7. Diagnoza i terapia pedagogiczna.
8. Diagnoza i terapia SI małego dziecka z różnymi deficytami:
• mózgowym porażeniem dziecięcym,
• niepełnosprawnością wzrokową
• obniżoną sprawnością intelektualną
• dziecko ze spektrum autyzmu,
• dzieci z zespołem wad wrodzonych, Zespół Downa,
• dzieci z deficytami przetwarzania sensorycznego, FAS.
9. Planowanie i organizowanie procesu terapeutycznego.
10. Wpływ integracji sensorycznej na rozwój mowy i sposób odżywiania się.
11. Wsparcie rodziców dziecka we wczesnym etapie rozwoju
12. Metody pracy z rodziną dziecka niepełnosprawnego.
13. Casy study – studium przypadku.